Menu

Hoe vinden recruiters jouw LinkedIn pagina?

  • 25 oktober 2021
  • 15 april 2024

LinkedIn is hét platform voor professioneel Nederland. En hier maakt een recruiter veel gebruik van. Als je jezelf presenteert op de juiste plaatsen met de juiste boodschap, dan kun je zomaar een belletje verwachten voor een baan. LinkedIn is hier dus heel belangrijk in. De truc is dus om bovenaan te komen staan: hoe doe je dat precies?
 
Laat je unieke kanten zien
Wil je opvallen op LinkedIn, dan moet je jezelf op een bepaalde manier kunnen onderscheiden van anderen. De tweede tip is ervoor te zorgen dat je punten die je uniek kunt invullen op je LinkedIn profiel, benut. Zorg voor een stevige samenvatting met alle informatie waarvan jij vindt dat een toekomstige werkgever van je moet weten. Gebruik daarnaast de optie om concrete producten die je hebt opgeleverd toe te voegen aan je profiel. Zo creëer je meteen een digitaal portfolio van je werk. Bovendien doe je er goed aan duidelijk de nadruk te leggen op wat jij belangrijk vindt.
 
Samenvatting
Besteed speciale aandacht aan de samenvatting van je profiel. Beschrijf hier niet alleen je specialiteiten, competenties en je huidige taken en verantwoordelijkheden. Beschrijf ook waar je naar op zoek bent. Voor recruiters is het erg fijn als dit in één oogopslag duidelijk is. Vergeet ook niet om hier je e-mailadres of telefoonnummer te vermelden, zodat je makkelijk bereikt kan worden.
 
De kunst van de connecties
Er is ook nog een belangrijk aspect waar LinkedIn veel waarde aan hecht: connecties en de afstand tussen jou en degene die de zoekopdracht uitvoert. Simpel gezegd: des te meer connecties jij deelt met degene die de zoekopdracht uitvoert, des te hoger kom jij te staan (mits je voldoende voldoet aan de zoekopdracht). Er zijn verschillende niveaus:

  • Directe connecties: mensen met wie je al een connectie hebt. Als de zoekopdracht relevant genoeg is, dan staan deze vrijwel gegarandeerd bovenaan.
  • Connecties 1 stap verwijderd: Dit zijn mensen die een connectie hebben met de mensen die een connectie met jou hebben. Ook deze zullen snel de voorkeur bovenaan krijgen.
  • Connecties 2 stappen verwijderd: Op dit punt kunnen we eigenlijk zeggen dat er geen connectie meer is. Vanwege de hoeveelheid connecties die mensen hebben is de kans groot dat half Nederland zo ver van jou verwijderd is. Gratis leden kunnen de verbinding hier al niet meer zien.

De kunst is dus om langs een zo kort mogelijk lijntje verbonden te zijn met de recruiter. Hoe doe je dit? Allereerst kun je wellicht simpelweg een connectie maken met de recruiter. Als jij een interessant profiel hebt, dat de recruiter ooit nog kan gebruiken, dan accepteren ze meestal wel. Een andere optie is om de lijst met connecties van de recruiter af te speuren naar mensen die jij al kent. Echter, wanneer jij actief op LinkedIn aanwezig bent, dan is de kans klein dat je ook daadwerkelijk iemand vindt. Daarnaast is het ook een hoop werk. Een derde optie is om mensen te zoeken die ook een heel goed profiel hebben, en dus waarschijnlijk een connectie met de juiste recruiters hebben of gaan krijgen. Zorg er wel voor dat je ze een goede reden geeft om een connectie te maken.
 
Veelgemaakte fouten
De meeste professionals weten steeds beter hoe ze LinkedIn voor zich kunnen laten werken. Toch gaat het bij veel profielen nog fout. Word jij zelden of nooit benaderd door recruiters? Wellicht maak je dan een van de volgende fouten:

  • Je profiel staat niet op openbaar. Hoe kun je dan ooit gevonden worden?
  • Je hebt geen (professionele) profielfoto. 
  • Je gebruikt LinkedIn alsof het Facebook is. Onthoud dat het een zakelijk platform is, dus het hoeft op LinkedIn niet over jouw stapweekend te gaan. 
  • Je gebruikt afkortingen die niet iedereen begrijpt. Schrijf dus niet dat je HBO E hebt gedaan, maar HBO Elektrotechniek.
  • Je bent erg zelfingenomen en schrijft met koeienletters op je profiel dat je vooral niet benaderd wilt worden, omdat je zelf wel een nieuwe baan denkt te vinden. 
  • Tot slot nog een laatste tip: Standaard bevat de URL van je profiel uit een heleboel cijfers. Ik adviseer deze te veranderen in een URL met je eigen naam. Hierdoor ben je ineens stukken beter vindbaar in Google. Bovendien kun je deze URL ook gebruiken in je papieren CV en in je e-mailhandtekening.
Sluiten