Roos & PDZ adviseren over duurzame inzetbaarheid

Gepubliceerd: 29 november 2019, 10:02
Laatst bewerkt: 8 januari 2020, 10:11
Geschreven door: Roos Wijngaard, intercedent

Ik heb afgelopen jaar deelgenomen aan het project om Duurzame Inzetbaarheidsspecialist te worden. Duurzame Inzetbaarheid? Wat dat is werd mij gedurende het project steeds duidelijker.

De 4 pijlers binnen duurzame inzetbaarheid:


Uitzendkrachten zijn duurzaam inzetbaar wanneer zij: vitaal zijn, met plezier hun werk doen en over de daarvoor benodigde vaardigheden beschikken. Belangrijk is ook dat zij zich bewust zijn van de noodzaak om zichzelf te blijven ontwikkelen. Om zover te komen, moet aan enkele voorwaarden worden voldaan. 

Zonder goede fysieke en psychische gezondheid kun je niet goed werken. En als je financiële problemen hebt, dan zul je weinig belangstelling hebben voor loopbaan en ontwikkeling. Taalvaardigheid is nodig om je verder te kunnen ontwikkelen. Eerst moet de basis op orde zijn, daarna kan er verder ontwikkeld worden voor duurzame inzetbaarheid van uitzendkrachten.

Waar staan we?

PDZ doet al heel veel aan Duurzame Inzetbaarheid, dat was mij na een van de eerste workshops al duidelijk. Ik vond het interessant en leerzaam om met intercedenten van andere bureaus samen de workshops te volgen, om ervaringen te kunnen delen en van elkaar te kunnen leren. Ik heb mijn opgedane kennis toegepast bij een van onze grootste klanten, Ahold Delhaize Coffee Company in Zaandam.

Wat als je baan verdwijnt

Bij Ahold Delhaize Coffee Company wordt koffie gebrand en verpakt. Zij hebben in de afgelopen jaren een automatisering doorgevoerd. Hierdoor zijn er steeds minder ‘handjes’ aan de lopende band en op de inpakafdeling nodig. Voor mensen die dit werk al een aantal jaar doen betekent dit dat het werk mogelijk verdwijnt (ook bij andere bedrijven) dus dat ze wellicht op zoek moeten gaan naar ander werk.

Het doel van de gesprekken was de kandidaat aan het te denken zetten. Hij of zij zou de deur uit lopen met een aantal vragen en inzichten over wat wij als werkgever hier in zouden kunnen betekenen. Mijn doel was niet het doorplaatsen van de kandidaten. We hebben het daarom voornamelijk gehad over persoonlijke wensen en kansen, niet over wat ik voor ze ging doen.

Echt met de toekomst bezig zijn 

Vanuit een groep uitzendkrachten werkzaam bij de opdrachtgever, heb ik meerdere mensen gesproken. Ik heb gebruik gemaakt van een groot vel A3 papier, waar ik 5 dingen op noteerde:

Wat betekenen de robots voor jou? Wat zou je het liefst willen doen werk en prive? Wat is belangrijk voor je? Wat kan je al? Wat ga je doen na dit gesprek?

Ik merk nu dat mijn team van de vestiging Zaandam door mijn actieve deelname aan dit project alerter is geworden richting kandidaten als het gaat over duurzame inzetbaarheid. Als iemand nu meerdere keren te laat komt op zijn werk, stellen we de vraag: hoe komt het dat je te laat bent? Wat kunnen wij voor je betekenen als werkgever? 

Gelukkig worden van je werk

We hebben nu de middelen en kennis over duurzame inzetbaarheid om zowel richting onze kandidaten als onze klanten te gebruiken. Zo zorgen we ervoor dat onze kandidaten nog langer voor een tevreden klant kunnen werken. Als de basis van de kandidaat juist is, kunnen zijn beter hun werk uitvoeren. Zo kunnen zij uiteindelijk groeien naar een baan waar zij zelf het gelukkigst van worden. Hier ben ik heel trots op en word ik zelf gelukkig van.

ROOS & PDZ adviseren over duurzame inzetbaarheid

Roos ontwikkelde zich afgelopen jaar tot specialist in duurzame inzetbaarheid. Lees haar blog over wat duurzame inzetbaarheid voor haarzelf, het team en de kandidaten en opdrachtgevers betekent.